Dhyan de Bruijn
  • Start
  • Aanbod
  • ODC®
  • Praktisch
  • Achtergrond
  • Contact

Als we wat meer zouden luisteren ...

4/26/2015

1 Comment

 

Zijn we automaten?

Een van de meest basale issues die ik zowel in mijn eigen leven als mijn werk tegen kom, is dat de meeste van ons zo ontzettend slecht luisteren.
Naar mijn mening is 'niet-goed-luisteren' of misschien nog beter 'niet-goed-kunnen-horen' een van de belangrijkste oorzaken van conflicten, misverstanden en veel nodeloos leed.

Hoe komt dat nu toch? Een van de oorzaken is dat we eigenlijk geen ruimte hebben om de ander te horen. Dat komt omdat we in hoge mate geautomatiseerde wezens zijn. Je zou kunnen zeggen dat we in ons dagelijks leven, zeer goed functionerende robots zijn, die heel goed zijn in 'patroonherkenning'. Dat is ontzettend handig. Het maakt het mij nu bijvoorbeeld mogelijk te typen, zonder na te hoeven denken. En straks als ik met de auto weg ga, eigenlijk probleemloos en zonder inspanning te rijden. Het heeft dus grote voordelen en ook grote nadelen.

Foto

Foto

Foto's die met elkaar praten?

Omdat we zo geautomatiseerd zijn, zien en horen we de ander eigenlijk niet. We zien de ander door het filter van 'automatisering'. We hebben vaak al een redelijk vast omlijnd beeld van wie die ander is. Gebaseerd op eerdere ervaringen, maar ook gebaseerd op 'niet-bewuste' herinneringen van ervaringen met andere mensen, die ergens lijken op deze persoon. Dat zijn vaak kleine dingen. De wijze waarop een wenkbrauw wordt opgetrokken, de wijze waarop de mond staat. En onbewust hebben we dat al geïnterpreteerd als een afwijzing of een oordeel. Een belangrijke leraar van mij (A.H. Almaas) zegt: 'in de meeste gevallen zijn het niet twee mensen die met elkaar praten, maar twee foto's'. Het zijn twee mensen die al vooringenomen zijn door bewuste en onbewuste beelden van elkaar en zo is er werkelijk contact.



Foto
Als we werkelijk luisteren wordt de kans op bloemen veel groter!

Mindful parafraseren

We kunnen het leven veel eenvoudiger maken door ons bewust te worden van de elementen van de SAVI-matrix. Elke keer als je merkt dat:
  • je denkt: 'zij gaat nu zo meteen 'dat-en-dat' zeggen'
  • je denkt: 'als ik dat zeg, dan gebeurt er 'dat-en-dat'
  • je voelt dat er een 'ja-maar' komt
  • je denkt 'het-zou-toch-zo-moeten-zijn',
dan weet je dat je niet aan het luisteren bent, maar ergens anders zit.

Een van de meest simpele manieren om te leren luisteren is parafraseren. Simpelweg de moeite nemen om te zeggen: 'Dus als ik je goed begrijp, dan zeg je dat-en-dat-en-dat?. Heb ik je goed gehoord?'

Parafraseren maakt dat je echt moet luisteren, dat het veel moeilijker wordt om alvast vooruit te denken, maar je zorgt er vooral voor dat er ontspanning komt. Bijna niets is prettiger, dan als je weet dat je gehoord wordt. Mijn ervaring is dat je dan echte gesprekken en ontmoetingen krijgt.
1 Comment

    Dhyan de Bruijn

    Op deze plek zal ik regelmatig schrijven over mijn werk en dingen die ik belangrijk vind. Daarmee kun je een indruk krijgen van wie ik ben, wat ik doe en hoe ik werk.

    Archives

    Mei 2015
    April 2015

    Categories

    Alles

    RSS-feed

    View my profile on LinkedIn
Freij Coaching & Consultancy©
T 0653 260823
E [email protected]

Op al mijn aanbiedingen zijn mijn Algemene Voorwaarden altijd van toepassing. Deze zijn bij de Kamer van Koophandel gedeponeerd.

In al mijn werk laat ik mij leiden door de  Ethische Gedragdscodes van mijn Beroepsorganisaties en ben ik aanspreekbaar op mijn handelen

Klik hier voor mijn Algemene Voorwaarden
Klik hier voor mijn Privacy Verklaring
Klik hier voor mijn Ethiek & Klachtrecht
  • Start
  • Aanbod
  • ODC®
  • Praktisch
  • Achtergrond
  • Contact